איך מנהל גרוע תורם לשחיקה של עובד

איך מנהל גרוע תורם לשחיקה של עובד

מנהלים שאינם יעילים, מנהלים שהם ממש גרועים בתפקידם וארגונים שאינם נוהגים בהגינות במנהלים – כל אלה יוצרים שרשרת שמביאה לשחיקת עובדים

מחקרים רבים שבוצעו על ידי חברת המחקרים האמריקאית גאלופ מצביעים על כך שעובדים שחווים שחיקה במקום העבודה הם לעיתים קרובות בעלי סיכוי הגבוה פי 2.6 לחפש עבודה חדשה באופן פעיל, לעומת עובדים שאינם חווים שחיקה או שחווים שחיקה מזערית.

אם כן, מהם הגורמים הנמצאים בבסיס השחיקה של העובדים. ראשית, מנהלים שאינם יעילים הופכים את עצמם למוקד הבעיה של שחיקת העובדים, במקום להיות אלה שמספקים לכך פתרון.

מנהלים בינוניים שאינם יעילים גם בדרך כלל מתייחסים אל העובדים הכפיפים להם בצורה לא הוגנת.

הם מעמיסים על העובדים ציפיות בלתי אפשריות ויעדים שבלתי אפשרי להשיג אותם ומספקים מעט מדי תמיכה (אם בכלל) כדי לעזור לעובדים להשיג את אותם יעדים. וזה במקרה הטוב.

מנהלים שניתן להגדירם כגרועים ממש, הם כאלה שאינם מסייעים לעובדים שלהם להתגבר על המחסומים המשתקים אותם.

מנהלים כאלה אינם תורמים לכך שלעובד יהיה טוב טוב בעבודה, יום של הישגים, הצלחה וסיפוק.

ולמרות כל זאת, זו לא תמיד אשמתו הבלעדית של המנהל. גם לארגונים עצמם יש תרומה לא מעטה להתנהגות זו של המנהל ולשחיקתם של העובדים כתוצאה מכך.

לדוגמה, ארגונים רבים אינם מעניקים למנהלים את ההכשרה והתמיכה הדרושות להם כדי להצטיין בעבודתם בנושא הניהולי או בכלל.

מצב זה עלול לגרום לשחיקה גם אצל המנהלים עצמם. מצב זה יכול גם לשדר למנהלים תחושה שהציפיות מהם הן ברמה בלתי סבירה והם חשים שאין להם תמיכה מהארגון.

מדובר פה בסוג של אפקט הדומינו. המנהלים חשים שהארגון מציב להם יעדים בלתי אפשריים ומצפה מהם ציפיות בלתי אפשרויות, ובה בעת אינו מעניק להם תמיכה כדי שיוכלו להצטיין בעבודתם.

וזה מוביל את אותם מנהלים לנהוג כך גם בעובדים. כך נוצר כדור שלג שמתחיל בהנהלה הבכירה ועובר כחוט השני עד לאחרון העובדים.

במילים אחרות, שחיקה יכולה בקלות להתפשט במהירות לכל אורך המבנה הארגוני.

זאת ועוד, מנהלים בכיריםף מנהלים בדרגי הביניים, מנהלים זוטרים ועובדים בכל הדרגות, כולם זקוקים להפסקה מדי פעם. כל עובד וכל מנהל זקוק לקצת זמן פנוי להתאוששות משבוע עבודה מאוד אינטנסיבי, בפרט אם במהלך אותו שבוע היו לעובד או למנהל או לשניהם, התמודדות קשה במיוחד.

ארגונים חייבים לדעת לזהות את סימני המצוקה בזמן ולטפל בהם. הם חייבים להתייחס אל שורשי הבעיה ברגע שהם מתרחשים.

ארגונים שלא עושים זאת צריכים לבדוק את עצמם כי יתכן שהם מפספסים את סימני האזהרה הקריטיים.

אחת הדרכים להפחית משמעותית שחיקה היא לתת לעובד מדי פעם לקחת יום חופש בלי קשר לחופשה שנתית (אם כי אין ספק שזה יום על חשבון ימי החופשה השנתית).

זה חשוב במיוחד לעובדים בארגונים בהם נהוג לקחת חופשות שנתיות מרוכזות לכל החברה יחד.

אותו יום חופשי עשוי להעניק לעובד מספיק נשימה ומספיק זמן התרעננות כך שהוא ידע שזהו מקום העבודה שהוא רוצה לעבוד בו לאורך זמן.